Hästarna är inte alltid felet.

Ofta när man är på en tävling eller kommer till ett nytt stall osv osv så ser man hur vissa människor tvingar sin häst till något den inte kan. Kan inte hästen det jamen lär den det då.
På tävlingar ser man hur en ryttare bara sitter o sliter, rycker o skriker åt hästen, det är inte hästen som gör fel det äR ryttaren!
Man har alltså inte visat hästen tydligt nog VAD den ska göra.

Om man har en häst som skenar iväg med en på hoppbanan så testa ett starkare bett, pelham är ju nåt jag kan föreslå.
Då behöver du inte ta o dra o slita hästen i munnen längre MEN man ska tänka på "använder jag verkligen sätet när jag stannar in min häst?" Det är viktigt att ANVÄNDA sätet.

Om man har en häst som inte går framåt så är det bra att öva på övergångar o tempoväxlingar för att hästen ska bli uppmärksam.
Sen så om man rider o den vill verkligen inte gå framåt så dra till med spöet på rumpan o visa att DU ska gå framåt! Man kan inte sitta o dutta med spöet i ett sånt tillfälle för hästen är dum men VI är inte dumma mot den igentligen.
Det är ju hästens egna fel, vi lär oss läxor hemma att sådär får du inte göra, det är detsamma med hästen.
Sen så ska man ju inte göra så hela tiden utan bara när den verkligen inte lyssnar!


Kommentarer
Postat av: Ina

Jag har pelham på min haflinger !:)

2012-02-11 @ 12:58:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu